Noël - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu Noël - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu

Noël

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sietske

26 December 2007 | Benin, Cotonou

Fijne tweede kerstdag! Heb toch ook deze dag vrij dus mooi de gelegenheid om weer wat op de site te zetten. Noël, kerst, is hier rustig verlopen. Zaterdag was het kerstfeest voor de kinderen in het SOS kinderdorp. Afwisselend traden een koortje met muziekbandje en theatergroepje op totdat de kerstman verscheen. De kerstman was een zwarte man met een blank masker voor het gezicht, erg nep, maar de kinderen waren door het dolle heen. Er werd voor de kerstman gezongen en toen verdween ie weer. De kinderen kregen in hun klas vervolgens hun cadeau en toen was het afgelopen. S`middags werd ik omgetoverd in een echte afrikaan. Bij de kleermaker zou ik een paigne (afrikaans tenue) laten maken, maar nadat ik een model had uitgezocht wou ik eerst verder kijken om stof dus zou het later laten maken. De volgende stop was bij de kapper waar mijn haar liet `tresseren` Na 4uur en een houte kont verder had ik een hoofd vol met lange, donkere vlechtjes! Zondag had de moeder als verrassing voor mij een paigne laten maken, met de stof die ik daar wel leuk vond, maar liever eerst nog wou verder kijken en daarom niet had uitgekozen. Dus maandagavond toen ik met haar naar de nachtmis ging, ging ik als echte afrikaanse met paigne en getresseerd haar naar de mis. Die vond in de buitenlucht plaats en alle plaatsen waren al bezet dus moest tijdens de ong 2uur durende mis staan. De mis begon pas om 22u (dus dat betekent hier ong 23u) dus voor de mis had ik pannenkoeken gebakt (kenden ze niet) en had de vader van het gezin een varken gekocht, die werd levend en wel gekocht en achterop de motor naar huis vervoerd. In de tuin werd hij geslacht en in stukken gehakt, zodat we stokjes met varkensvlees op de barbeque konden grillen die avond ( de eerste keer dat ik barbeque in de winter en met kerst;)) De volgende ochtend, eerste kerstdag, ontbeten we met pannenkoeken,brood,rijst en varkensvlees, wat je maar wou. Ook smiddags konden we nog van het varken eten, want echt alles werd gegeten: de tong, de oren, de hersenen etc Was net fear factor! Verder de kerstdag thuis doorgebracht met wat lezen, rusten, tvkijken en eten. Niet veel bijzonders dus. Maar heb ook niet echt een kerstgevoel wanneer het 30graden is.

Alvast een goed uiteinde en een gelukkig 2008 toegewenst!

  • 26 December 2007 - 10:58

    Tjitske:

    Heeey Sietske!!
    lekker ontbijt, vond je niet eng dat ze oren enzo van dat varken gingen eten?! bah! Hier is het helaas ook geen witte kerst. het vriest net niet, 2 graden boven 0 ofzo. ik heb ook nog niet geschaatst.. er zijn wel mensen die geschaatst hebben op ryptsjerksterpolder, maar kon eigenlijk nog niet. wat doen ze daar met oud en nieuw?!?! alvast gelukkig 2008 en een goed uiteinde daar!, owh der is nu een reclame op tv van SOS kinderdorpen ;) toeval!

    kus Tjitske

  • 26 December 2007 - 11:35

    Nienke Dij:

    Hee leuk man die vlechtjes, hoelang laat je dat zitten?
    Fijne feestdagen en ik bel je deze week!

    xx:)

  • 26 December 2007 - 13:46

    Diny:

    Heey meid
    fijne kerst! Kan ik ook een foto vinden van jou met vlechtjes als echte afrikaanse?!?! en wat vond je van dat varken?!?! Welk deel was het lekkerst?! Ik vind wel eng klinken als het voor je neus geslacht is, moest dat beest niet krijsen?!?! Wij zullen vanavond eens even uit! Fijne dag nog en ook alvast een gelukkig nieuwjaar!

    Liefs Diny

  • 28 December 2007 - 13:17

    Yfke:

    Heey Sietske!
    Wat vonden ze van de pannenkoeken? Wel apart hoor een varken slachten en daarna opeten. Maarja, wel heel vers vlees natuurlijk:D
    Alvast een heel gelukkig nieuwjaar!
    Liefs, Yfke

  • 28 December 2007 - 15:29

    Mevr. Cuperus:

    Een goed uiteinde en een heel goed begin!!

    Groetjes mevrouw Cuperus!

  • 29 December 2007 - 13:04

    Mem:

    wij willen ook een foto zien van je vlechtjes!!

  • 29 December 2007 - 18:22

    Nannette:

    Hoi Sietske,
    Heeft je "papa" het dus toch gedaan, een beest slachten! Dacht trouwens dat hij de huisgeit een koppie kleiner zou maken? Toch niet dus. Leuk trouwens dat je alsnog bent gaan pannenkoeken bakken, echt super! Wilde je net een smsje sturen, zie ik dat ik je nummer niet meer heb, zou je me die kunnen mailen?
    Hier bij mij in NL is alles ok, moet wel weer wennen aan het leventje hier, maar het is ook wel weer heel erg lekker luxe. Ik mis Benin, jou en de rest heel erg en ik wil terug! Ben dus echt nog steeds heel jaloers dat je er nog zit. Hoop dat je het nog steeds naar je zin hebt, wens je iig een hele fijne jaarwisseling! Doe de groetjes aan je gastfamilie, liefs!

  • 30 December 2007 - 12:50

    Folkje:

    He Sietske, ik heb je pianoboeken even te leen! :D
    Ik hoop dat ik het net zo goed als jou(of zelfs beter ;))kan, als je in maart weer thuis ben.
    Veel plezier daar nog!
    Doei

  • 31 December 2007 - 08:10

    Anna:

    gelukkig nieuwjaar!!!!!!!!!!!!!!!

  • 01 Januari 2008 - 12:37

    Heit:

    Folle lok en seine yn 2008 en een dikke tút. Ik hoop en wens je nog leuke en boeiende maanden toe in Benin

  • 01 Januari 2008 - 14:15

    Pedro:

    Hey ñaña!!!!!
    Gelukkig Nieuwjaar...
    maar Hoe gaat het?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 52218

Voorgaande reizen:

06 December 2013 - 26 Oktober 2014

coschappen in Tanzania

28 Augustus 2011 - 14 Oktober 2011

Canada 2011

04 Mei 2008 - 13 Juli 2008

Vakantiewerk Spanje

06 Oktober 2007 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: