SOS - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu SOS - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu

SOS

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sietske

01 December 2007 | Benin, Cotonou

Neej de titel is geen roep om hulp, maar tis mijn nieuwe werk. Donderdag ben ik begonnen in het SOS kinderdorp hier in Abomey-Calavi. Ik werk daar in het `kliniekje`, daar moet je je nu niet te veel bij voorstellen; het is één kamer met 2bedden, onderzoektafel en een bureau. Hier werkt 1 verpleegster die de kinderen van het dorp, de kinderen van buitenaf die nr school gaan in het SOS kinderdorp en de werknemers behandelt als ze ziek zijn. Op een dag komen er een stuk of 10 langs. Ik heb in die twee dagen dat ik daar nu werk niet veel meer gedaan dan kijken, de temperatuur opmeten, wegen en de medicijnen die ze uitdeeld opschrijven in een boek. In de toekomst zie ik niet veel meer mogelijkheden voor mij te doen; maar het is in ieder geval wel interresant en de verpleegster wil me ook wel wat dingen leren dus dat is ook leuk. Maar het lijkt wel dat de organisatie niet door heeft dat we echt iets willen doen... plaatsen ze me nu hier in zo`n onbetekend klein `kliniekje` maar voor het moment is het werk nog wel interessant en vermaak me daar nog wel...

Vandaag is het World Aids Day en ik mocht met de ONG Arbre de Vie, van Nannette, mee naar een congres tegen aids in het Novotel hotel, hier in Cotonou. Hier kwamen verschillende ONG op af dus leek me ontzettend leuk om een keer mee te maken. S`ochtends om half 10 begon het, natuurlijk bleek dit uiteindelijk rond half 11 te worden, met een welkomswoord van de hoteldirecteur. Daarna was er een sketch van het team van Arbre de Vie. Het thema was 'mieux informe, mieux protege', beter geinformeerd, beter beschermd. In de sketch werd een vergelijking gemaakt tussen een man die seropositief was en richting het ziekenhuis ging voor een test en medicijnen, en een man die geinfecteerd was, maar een traditionele genezer ofwel de Voodoo guerrisseurs te hulp vroeg. Uiteindelijk kwam de laatste dus te overlijden en leefde de ander vrolijk verder...met gebruik van medicatie dan! Vervolgens vertelde een dokter over de preventie, symptomen e.d van Aids en kregen drie mensen met Aids het woord om hun verhaal te vertellen. Dit was allemaal in het frans dus heb niet alles meegekregen, maar de hoofdlijnen waren duidelijk. Tussen de middag kregen we daar een lunch, en wat voor één! Dat was echt smullen. Eerst bord volgeschept met lekkere salade, friet, kip en brood. En daarna moest ik een moeilijke keuze maken uit het aanbod van allerlei kleine taartjes/cakejes en fruit als toetje. Heb me echt vol gegeten.. Daarna zijn we weer terug naar Nannette`s thuis hier in Cotonou gegaan en daar zit ik nu dan misbruik te maken van hun internetaansluiting daar;)

Iedereen (alvast) een goed sinterklaasfeest toegewenst! (hier in de 31graden, kan ik me echt niet voorstellen dat sinterklaas nu bij jullie in land is;) maar 5december komt er toch echt aan, dus is het klopt toch echt:p)

Tot horens

ohja @ anke: zo bruin ben ik nog niet hoor, alleen mn gezicht en armen zijn aardig bijgebruind, maar verder zijn me benen nog steeds 2 melkflessen...

  • 01 December 2007 - 19:14

    Mem:

    leuke foto's. fijn dat je nu weer een nieuwe uitdaging hebt.
    hier zitten we in storm en regen lekker binnen bij de kachel.
    tut mem

  • 02 December 2007 - 10:38

    Nienke Dij:):

    Leuk dat stukje, leuk een nieuwe job, en met sinterklaas komt het wel goed, dat je die lekkernij mist snap ik wel maar ik hoor wel jij krijgt ook lekkere dingen.:)
    liefs nienke

  • 02 December 2007 - 14:32

    Nienke Da:

    Hey,
    leuk stukje. SOS kinderdorp klinkt me erg bekend in de oren, dus lijkt me een mooie ervaring. Jammer dat er weinig werk is, maar hopelijk vermaak je je. De verhalen en foto´s zijn iig hartstikke leuk. Geniet ervan.
    Liefs,
    Nienke

  • 02 December 2007 - 16:38

    Folkje:

    He Sietske
    Blij dat je het daar zo naar je zin hebt! Hier in het verre Wouterswoude ook alles goed.:P Heb het momenteel even druk met stage, maar is wel erg leuk. Ben wel blij dat het over drie weken kerstvakantie is, kan ik weer even bijkomen.
    Gisteravond Sinterklaas gevierd. Erg gezellig en natuurlijk leuke kado's. :D

    Ik zie alweer benieuwd naar je volgende bericht!

  • 05 December 2007 - 18:07

    Anke:

    Haha nou, ik vind je gezicht en armen al heel wat.. vooral als je het met mij vergelijkt!!

    Maar ik zal nu snel je foto's gaan bekijken!

    Mis je de pepernoten ook trouwens? Ohnee.. jij hebt ander lekker eten gehad;)!

    Iig.. ik hoop dat je het daar leuk blijft vinden!
    Liefs,!

  • 05 December 2007 - 18:11

    Anke:

    Wat is die bruno junior een schatjee!!

  • 05 December 2007 - 18:11

    Anke:

    Oh.. en groetjes van mijn ouders!;p

  • 06 December 2007 - 14:27

    Esther & Meike:

    Hee Sietske,
    Wij zijn Esther en Meike en zitten nu ook in Benin. Misschien vind je het leuk om een keer wat af te spreken? Als Beninese Hollanders onder elkaar. Voel je niet verplicht, maar bel gerust: 97825241

  • 08 December 2007 - 15:50

    Lidewij Scholtens:

    heej,
    hoe is het met ons(d2) gaat het prima!!!
    we hebben vandaag(8 dec) onze eerste wedstrijd gewonnen met 0-2!!!!!!!!:)
    groetjes lidewij+de rest van d2!
    doei tot later!

  • 08 December 2007 - 19:05

    Diny:

    Hey meid!!

    Leuk verhaaltje!! Hoorde net van Nienke dat je in het ziekenhuis was.. Ik hoop dat je snel weer opknapt meid!!
    Zoals je al van lidewij las, had d2 vanmorgen gewonnen! Ze missen je ook wel als coach! ;)
    Wij hebben een leuke Sinterklaas gehad, maar ik xou ook best even in 31 graden willlen zitten. Wat zul je bruin zijn..
    Nou beterschap meid.. En nog paar maand en dan ben je ook weer fijn hier!!! (verlang ik stiekum ook wel weer na) Maar maak er daar nog een leuke tijd van met meer leuke ervaringen!!

    Heel veeeeeeel liefs en beterschap Diny

  • 09 December 2007 - 14:55

    Anna Tadema :

    heej hoe iesie hier is alles goed!!!!!!!!
    we missen je wel een beetje maar we hebben gisteren voor het eerst gewonnen!!! nou doei ´nog veel plezier

  • 15 December 2007 - 11:42

    Diny:

    Heey meid!!
    Nog een paar weken en dan is het kerst! Ben benieuwd hoe dat in Afrika is.. doen ze daar ook speciale dingen?!?! Deze week gaat het hier vriezen, -4 en -5 graden enz:D wel tof! Ik ben wel jaloers op je bruine kleur! de foto's zijn trouwens ook erg mooi!
    Als je terug komt gaan we wel snel een groot feest organiseren met sinterklaas, mijn verjaardag, jouw thuiskomst en alle andere dingen die we nu missen!
    Mis je wel nu! Hoop dat er binnekort weer snel een paar mooie fotos bijkomen!!
    Liefs Diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 52205

Voorgaande reizen:

06 December 2013 - 26 Oktober 2014

coschappen in Tanzania

28 Augustus 2011 - 14 Oktober 2011

Canada 2011

04 Mei 2008 - 13 Juli 2008

Vakantiewerk Spanje

06 Oktober 2007 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: