weekendje Lomé (Togo) - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu weekendje Lomé (Togo) - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu

weekendje Lomé (Togo)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sietske

06 November 2007 | Benin, Cotonou

Hallo, daar ben ik weer;)
Dit weekend ben ik naar Lomé, de hoofdstad van Togo gegaan samen met Nannette en Juanita. Vrijdagmiddag vertrokken we met de taxi naar Lomé. Dit betekende dus ongeveer 3uur met zn 4en op de achterbank gepropt reizen. Bij de grens moesten Nannette en ik een visum voor 72 uur regelen. Echt zo`n formuliteit dat heel wat tijd inneemt. Aan een lange tafel zaten mensen van de douana en daarvoor bankjes waarop je plaats moest nemen en dan moest je vervolgens allemaal vragen beantwoorden als; waar ga je heen, motief, waar verblijf je, wat is je permanent adres, wat is je beroep etc.. Daarna moest je naar een hokje verderop waar je dan een formulier met weer van zulke dergelijke vragen in moest vullen en daarna kreeg je dan eindelijk je visum. En konden we Togo binnentreden. Om een uur of 7 arriveerden we in Lomé, waar Nannette en ik een goedkoop hotel opzochten en Juanita sliep bij familie van haar. Toen de slaapplaatsen waren geregeld, gingen we de stad in om wat te eten. Hier zaten ook 4 fransen te eten en daarmee spraken we af om de volgende dag samen naar de markt te gaan. De neef van Juanita zou de volgende ochtend om 8uur ons bij het hotel ophalen, dus wij zaten die volgende ochtend precies om 8uur op hem te wachten,maar hij kwam maar nooit. Onze telefoon werkte niet in Lomé dus we konden hem ook niet bereikte dus er zat niets anders op dan te wachten En eindelijk om ong. half 10 kwam ie aanzetten. Maar wat bleek; er is een uur tijdsverschil met Benin, dus we zaten al om 7uur op hem te wachten:s Die dag zijn we dus met 3 van de fransen (een bleek niet mee te gaan)en ook nog 2 Togolesen naar de markt in Lomé geweest en daarna nog naar een fetish markt , hier kun je allemaal atributen voor de Vodou zien. We hadden een gids geregeld die wat vertelden bij de voorwerpen. Je zag echt van alles; van slangen tot een een leeuwenpoot en van een paardenhoofd tot een krokodillenhuid... Na de rondleiding gingen we een medicijnenman van de vodou zien. je kreeg allemaal attributen voor geluk, voor de liefde of voor een goede reis en dan op het laatst vroeg hij welke we wouden kopen, alleen de prijs was niet bekend, die werd daarna gevraagd aan de vodou, aan de hand van schelpjes opgooien en dan kijken naar hoe ze vallen; opening boven of onder; afstand er tussen etc. Bleek elk atribuut 2000 frank (meer dan 3euro) te zijn. Dus ik heb maar 1 gekocht, die voor een goede reis. DAt is een soort van telefoon vodou. Je moet voordat je gaat reizen daar dan iets inspreken, zoiets van dat je gaat reizen en dat de vodou je op weg wil beschermen en als je dat dan gedaan hebt moet je een stokje die er aanvast zit in het gaatje erop stoppen en het op je reis bij je houden. Tenslotte zijn we naar een `village artisinal` geweest. Hier kon je dan zien hoe ze bijvoorbeeld van die doeken of houtsnijwerk maakten. Hier heb ik een hele mooie doek gekocht. In lomé heb ik ook met een record aantal mensen in 1 taxi gezeten, omdat we met 7 personen waren en toch in 1 taxi wouden reizen werd dit dus reizen met 5 op de achterbank, 2 voorin en de bestuurder. en dat in een 5persoons auto! S`avonds hebben we met zn allen nog wat gegeten en daarna hebben we emailadressen uitgewisseld en vervolgens ieder zn slaapplaats opgezocht. De zondag vertrokken we om ongeveer half 4 uur weer richting cotonou, waar we zonder problemen ongeveer 7 uur aankwamen.

• 06 November 2007 - 14:58

Tjitske:

eerste reactie is van mij!
    mooi dat je het leuk hebt gehad daar!! en goed van je dat je naar hogere frans klas bent gegaan! heel veel succes nog, en veel plezier!

• 06 November 2007 - 21:38

Werdiena:

Heey!
    Volgens mij had je het daar minder kunnen treffen zo te horen. ;) Je ziet zo wel veel (nieuwe) dingen, en je leert ook een totaal nieuwe cultuur kennen. : )
    Ook leuk die telefoon vodou! Zo neem je toch allemaal herrinneringen van daar strax mee naar huis. : )
    Hoe lang blijf je eigenlijk nog bij dit gezin? Je moet binnenkort zeker ook weer verhuizen? Iig succes daarmee! ;)
    Hier gaat ook alles goed, heb alle tentamens gehaald gelukkig! :D
    xx!

• 08 November 2007 - 12:00

Yfke:

Altijd leuk om weer een belevenis van je te lezen. Gelukkig gaat alles goed daar! Hier is alles ook goed, ik heb iig 3 van de 4 tentamens gehaald, laatste moet ik nog krijgen:D
    Liefs Yfke

• 12 November 2007 - 10:33

Nieneke!:

Hée siets,
    was een leuk telefoontje:) we verstonden elkaar alleen heel moeilijk dus dat was een beetje jammer! Even gezellig met Nienke het schaatsen gekeken, erg leuk. Ik wacht met smart op je volgende stukje:p
    Nahja suc6 bij je nieuwe gezin en met je werk. En is het weer al wat beter of bleef het bij 1 bui??

Groetjes Nienke Dij:)

• 13 November 2007 - 08:46

Diny:

heey meid!!!

leuk verhaal!! vet gaaf die geluksdingen..;) geloven al die mensen daar ook helemaal in?!?! vast en zeker!
    Van mij mag je ook wel weer terug komen ghehhe:P.. Ik hoop dat je nog fijne tijd krijgt daar en nog meer leuke dingen gaat beleven, dat komt vast wel goed!!!!
    Leuke fotos heb je gemaakt!

Veel liefs Diny