Saketé/Porto Novo - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu Saketé/Porto Novo - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu

Saketé/Porto Novo

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sietske

30 Oktober 2007 | Benin, Cotonou

Halloo;

Dit weekend ben ik naar een Nederlandse vrijwilligster Nannette in Saketé geweest. Vrijdag na school ben ik mee gereden met de directeur van dat weeshuis daar in Saketé, waar Nannette ook werkt. Op de Beninse wegen moet je echt supergoed uitkijken, want het verkeer haalt je echt van alle kanten in en overal lopen mensen langs de weg. Moest echt regelmatig mn hart vasthouden onderweg. Maar we kwamen s`avonds heelhuids aan bij het weeshuis en hier kreeg ik een warm welkom van alle kinderen; iedereen stelde zich voor en ze zongen een welkomstliedje voor me. Echt superleuk... In Saketé kennen ze ook nog echt de hierarchie, dat wanneer iemand boven je staat in de hierarchie je dan geen stevige hand en een lichte kniebuiging moet maken. Dus alle kinderen maakte ook een lichte kniebuiging voor me, echt zo onnodig, maarjah dat is daar normaal. Nu weet ik alleen niet wanneer ik dat moet doen...;) Zaterdag zijn we samen het dorpje Saketé ingegaan. Hier zie je echt het Afrikaanse dorpsleven. En rond Saketé vind je echt prachtige groene natuur en glooiend landschap. Zaterdagmiddag hebben we met de kinderen van het weeshuis Twister gespeeld en verder heel veel gepraat over onze ervaringen. Zondag zijn we dan naar Porto Novo gegaan, de officiele hoofdstad van Benin. Hier hebben we genoten van het uitzicht op het meer nakoué en hebben we rondgeslenterd in het centrum oa de grote markt en het paleis van de minister van de Voodou gezien, hier mocht je niet naar binnen dus was niet veel meer te zien dan de buitenkant en de zogenaamde ¨nachtwakers¨ (heb hier niet mijn travelguide van Benin dus is het wat moeilijk uit te leggen wat die precies inhouden ; hopelijk kan ik later daar nog wat meer over vertellen, maar het zijn eigenlijk bergen hooi en die bewaken dan s`avonds de straat.) Het was die dag erg warm dus we hadden niet veel zin om lang door te slenteren dus toen zijn we naar ¨Jardin de Arbres¨ gegaan, en hier hebben we onder de bomen gelunchd en ondertussen liepen er in de tuin allemaal aapjes rond. Vervolgens zijn we nog naar een andere markt geweest aan de rand van Porto Novo en daarna ben ik met een taxi richting Cotonou gegaan en Nannette met de taxi de ander kant uit terug naar Saketé.
Verder nieuws:
Ik ben inmiddels van klas veranderd, van debutante ben ik naar intermediar gegaan. Omdat het meeste toch wel bekend was en ik nog maar 2weken overhad om frans te leren dus toch wat haast achter moet zetten. Mn klas is nu behoorlijk kleiner, 11 leerlingen, Bijna allemaal Nigerianen, behalve nog een Ghanese, Guinees en een andere Nederlandse. En het niveau is nu behoorlijk pittig. Verder heb ik vrijdag een interview gedaan op Omrop Fryslan, wat ik terug in Nederland echt terug moet luisteren:p
Zonet ben ik met Ilse, een nederlandse vrijwilligster met wie ik ook naar Grand Popo ben gegaan, naar Marche Dantokpa geweest. Hier vind je echt alles van schoenen tot make up en van skeletten van slangen en apen tot alle soorten fruit.....Hier heb ik 2 paar slippers en een rok gekocht, die hier wel heel goed van pas komen ( Tis hier gewoonlijk 30 graden) en wat armbanden. maar mn tijd zit er bijna op dus sluit af.

xxxxxxxxxxxx

  • 30 Oktober 2007 - 18:27

    Nienke Dijkstra:

    Hée je hebt weer een leuk stukje geschreven, super, je bent wel blij dat je zo nu en dan ook wat nederlands kunt spreken of niet?
    Mijn webcam is inmiddels aangesloten dus als je weer eens online bent kun je me ook weer eens zien:)
    Liefs Nienke:)(L)

  • 03 November 2007 - 16:02

    Mem:

    hoi sietske
    heerenveen uit de beker. Jong heerenveen een ronde verder.
    kun je bij al je indrukken welke je hebt, dit erbij verwerken? Succes met je verhuizing. Meid geniet van de tijd daar.
    we zijn benieuwd hoe je weekend is geweest. tut mem

  • 03 November 2007 - 16:09

    Sinterklaas:

    we willen graagmeer foto's zien, dus krijg je 100 foto van onz kado
    sinterklaas en zijn pieterbazen.

  • 03 November 2007 - 16:58

    Diny:

    Hey meid!! leuk verhaaltje!! Ik ga vannacht de Ardennen in! survivallen..WE hebben geen tent enz dus het wordt echt wel koud maar het lijkt me heel tof. Vandaag halve dag met peter in zhuis gezeten. Hij heeft een enkelbandblessure en mag 6 weken niet sporten. hij kan dus helaas ook niet naar de Ardenne!!
    Ik ben benieuwd na het volgende verhaal!! veel plezier daar!!!

    dikke kus diny

  • 03 November 2007 - 21:52

    Tante Doetsje:

    Hoi Sietske, leuk om te lezen,dat je het naar je zin hebt. Je maakt heel wat mee,geniet van de tijd daar en veel plezier in je werk.succes met het frans,is een mooie taal, maar wel moeilijk.Hartelijke groeten van oom Durk,tante Doetsje en Tjalling Jelle.

  • 05 November 2007 - 07:59

    Yfke:

    Heey Sietske!
    Erg leuk om je ervaringen telkens te lezen. Ik kijk alweer uit naar het volgende berichtje!
    x Yfke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 52205

Voorgaande reizen:

06 December 2013 - 26 Oktober 2014

coschappen in Tanzania

28 Augustus 2011 - 14 Oktober 2011

Canada 2011

04 Mei 2008 - 13 Juli 2008

Vakantiewerk Spanje

06 Oktober 2007 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: