out in Africa - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu out in Africa - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu

out in Africa

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sietske

22 Oktober 2007 | Benin, Cotonou

Nou hier dan het beloofde berichtje over de details van mijn belevenissen hier out in Afica. Want verder heb ik deze week ook niet veel beleefd. Maandag ben ik nog naar een zwembad geweest en dit weekend ben ik zaterdag naar een mis geweest en hebben we gegeten in een fastfood restaurant en zondag ben ik naar een nichtje van de familie geweest die graag engels met me wou praten. (van haar heb ik een mooie sjaal/doek gekregen) en verder s`ochtends naar school en dat was het wel zo`n beetje. Dus nu over Benin zelf: het verschil tussen Benin en Nederland is groot kan ik je vertellen. De luxe die ik ken in Nederland ontbreekt hier meestal. Zo heb ik hier geen douche, maar moet ik het doen met een emmer en koud water (wat overigens geen probleem is met deze temperaturen) en als stofzuiger dient een bundeltje takjes en wassen gaat hier nog met de hand. Afgelopen dinsdag heb ik op die manier mijn kleren gewassen, op het laatst kreeg je wel last van je armen:p Verder valt hier regelmatig de stroom uit of is er geen water. Op straat zie je vrouwen met grote manden op hun hoofd; mannen in outfits die erg lijken op pyjama`s Echt heel apart, maar dat is hier heel normaal en de kinderen ,die het geluk hebben dat ze naar school kunnen, zie je in hun schooluniforms naar school gaan. Het is op straat druk met toeterende brommers/zemidjans en auto`s. Wat me ook opvalt is dat je hier nergens prullenbakken op straat ziet,alles wordt maar op de grond gegooid. Regelmatig zie je gekko`s over de muren rondlopen. Cotonou heeft een paar asfaltwegen, maar verder vooral zandwegen, als het hier dan regent, dan stortregent het ook, en even later staan de straten dan ook blank. Langs die zandwegen vind je dan kleine vervallen huisjes of kleine winkeltjes van golfplaten,hout etc. Ik woon dicht bij het internationale vliegveld van Cotonou en je hoort dan ook goed de vliegtuigen opstijgen en landen. soms zie je net een vliegtuig boven de huizen overvliegen. Ze eten hier veel later dan ons. De lunch bestaat uit warm eten en is vaak om 2/3uur en het avond eten is weer warm en is om ongeveer 8 uur. Over het algemeen is het eten wel lekker, ik eet vooral patè (gemaakt van mais, yam (lijkt op onze aardappel) en vis. Een toetje kennen ze hier niet. Als blanke geniet je hier logischgewijs veel aanblik en de kinderen beginnen vaak yovo, yovo bonsoir, çava, çava bien, merci te zingen als je voorbij komt. (yovo= blanke) Kortom heel anders dan daar in friesland:p
Ik ben nog vergeten te vertellen dat ik hier een ander nummer heb, dus ontvang nix meer op mn ander nederlands nummer. Mijn nieuw nummer staat in mijn msn naam. Lieefs........

  • 22 Oktober 2007 - 15:35

    Nienke:):

    Yes ik heb als eerst een reactie:) Leuk stukje weer... je maakt zoveel mee.. Echt geweldig tot horens en op msn/mail enz.

  • 22 Oktober 2007 - 15:38

    Tjitske:

    Heey meis!
    echt fijn dat je het zo leuk vind daar, de foto's zien er echt leuk uit! wel heel apart dat er zoveel verschilt zit tussen de werelden.. Je hoopt eigenlijk toch nog steeds dat dat uit films en dergelijke komt, maar het is gewoon echt, lijkt me zo apart om mee te maken, ben beetje jaloers op je hoor ;)
    nog succes daar ;)! en we horen vast snel weer wat van je!
    kus!

  • 23 Oktober 2007 - 06:53

    Yfke:

    Goeiemorgen!
    Leuk om weer een berichtje te lezen! Je maakt zoveel mee, echt ongelooflijk.
    Ik heb vanmiddag mn eerste tentamen, ben heel benieuwd hoe het gaat.(ben ook heel gestressd...)
    Succes met alles wat je doet!
    Liefs Yfke

  • 23 Oktober 2007 - 15:55

    Doetsje:

    Heej Sietske!
    leuk om weer es wat van je te horen, ook leuk om de foto's te bekijken, zo krijgen we toch een beetje een indruk van jouw omgeving. :D
    hier is alles goed, tis drukjes op school, over 2 weken beginnen de tentamens.

    nou, succes daar!
    groetjes Doetsje

  • 23 Oktober 2007 - 18:03

    Nienke :

    Bonjour!
    Yes, foto´s!!:D Hartstikke leuk om te horen wat je allemaal meemaakt. Hoe warm is het daar nu eigenlijk? Hier in Duitsland is het deze dagen erg koud (´s nachts rond het vriespunt), helaas hier in Regensburg nog geen sneeuw. Heb je het naar je zin bij het gastgezin?
    Tot horens,
    Nienke

  • 25 Oktober 2007 - 11:02

    Diane:

    Hoi Sietske,

    Hoe gaat het daar? En hoe gaat het met je Frans?
    Wanneer ga je precies naar Abomey? Ik wil daar een keertje naar toe en het lijkt me wel leuk als er ook iemand anders is.

    Groetjes Diane

  • 25 Oktober 2007 - 15:47

    Anke:

    En ik word steeds jaloerser..
    Al ben ik wel heel blij met mijn douche hier.

  • 25 Oktober 2007 - 15:49

    Anke:

    Jaloerser is niet eens een woord volgens mij? :S

    Noujaa.. boeie

  • 25 Oktober 2007 - 20:34

    Tante Thea:

    Sietske,wat leuk steeds in je dagboek te lezen,zover weg en toch dichtbij.
    Sonja Bakker schrijft in haar boek dat een toetje niet goed is ,misschien moeten we maar emigreren naar China.
    Het ga je goed daar in China.
    Groetjes uit Driesum van Oom Jouke Tante Thea Hilde en je kleine nichtje Maeycke.

  • 26 Oktober 2007 - 12:37

    Werdiena:

    Hayhay!
    Fijn om te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt daar!
    Ook leuk dat je er nu foto's op kan zetten!! :D
    Ik heb vandaag een heerlijk dagje vrij, mn eerste tentamens zitten er al weer op!
    Jij zit nu alweer bijna 3 weken in Benin, de tijd gaat zo snel..!
    xxx!

  • 26 Oktober 2007 - 19:35

    Liesje:

    hallo sietske
    vanmiddag jou op radio fryslan gehoord.
    teake had meester gevraagd om het in de klas te beluisteren maar meester kon de goede zender niet vinden.jammer dus.
    leuk om je weer eventjes te horen praten.
    hier gaat alles goed. en ik volg je verder op deze site.
    geniet van alles wat je daar beleefd.
    groetjes van ons allemaal

  • 28 Oktober 2007 - 16:33

    Nienke Dij:

    Hée Beninees!
    ja egt super dat stukje op de radio, je deed het goed hooor!! Vreemd dat je aan de andere kant van de wereld zit en dat ik je toch kan horen.. Leuk.. Suc6 he!!:)
    Toy toy toy

  • 29 Oktober 2007 - 06:43

    Erica:

    Heey

    Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt, en blijf nog van alle dagen genieten want dit is een belevenis die ze je niet meer afpakken..

    Leuke foto's

  • 29 Oktober 2007 - 18:06

    Nienke:

    Hé Siets,
    ben je op de radio geweest?? Jammer dat ik dat niet heb kunnen horen, heeft iemand het opgenomen? Gaat daar alles verder goed? De Franse cursus is zeker bijna afgelopen? Ik ga maandag voor een weekje naar huis :D

  • 30 Oktober 2007 - 14:59

    Wilmaaaaaa:

    Heey Sietske!

    ik heb ook eindelijk de weg naar jouw site gevonden:P egt apart dat je nu ver weg bent, bijna niet te beseffen. maar na het zien van de foto's wordt het al veel geloofwaardiger, egt leuk joh;) ook mooi 'dost et nei dien sin hast':P nou nog veel plezier daar verder en geniet ervan!;)

    XxX Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 52217

Voorgaande reizen:

06 December 2013 - 26 Oktober 2014

coschappen in Tanzania

28 Augustus 2011 - 14 Oktober 2011

Canada 2011

04 Mei 2008 - 13 Juli 2008

Vakantiewerk Spanje

06 Oktober 2007 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: