Mijn nieuwe 'koninklijke' familie - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu Mijn nieuwe 'koninklijke' familie - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Sietske Dantuma - WaarBenJij.nu

Mijn nieuwe 'koninklijke' familie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sietske

27 Januari 2008 | Benin, Cotonou

ik ben verhuisd naar Abomey, een stadje op ongeveer 2uur van Cotonou. Vorige week vrijdag ben ik hier gearriveerd en ik viel direct met de neus in de boter, want mijn gastvader nam me die dag direct mee naar een begravenis van een oom. Ik ben bij een 'koninklijke' familie terecht gekomen, want het zijn namelijk (verre) afstammelingen van de koning van Abomey: Behanzin. Bij deze gelegenheid kon ik direct de hele familie Behanzin ontmoetten, en dat zijn er nogal wat, want de vader is een polygemist. Wanneer de overledende al op leeftijd was, dan is de begravenis hier een heel feest met een ceremonie met dans, zang en muziek. Die nogal lang zou duren, dus halverwege gingen we weer terug naar huis. Mijn nieuwe familie bestaat uit de ouders en voor Afrikaanse begrippen uniek, met maar één dochter, waarmee ik een kamer deel. En het zijn leuke, aardige mensen.
In Abomey zou ik beginnen te werken op een polikliniekje bij een weeshuis en school, maar dat had ik na de eerste dag alweer bezien, want waarvoor ik al bang was bleek ook zo te zijn; het zou voornamelijk toekijken zijn en niets doen. En omdat ik nu toch echt iets wil doen, daarvoor ben ik tenslotte naar Afrika toegekomen, heb ik gevraagd of ik in het weeshuis mag komen werken. Maar aangezien de weeskinderen het grootste deel van mijn werktijd op school zitten en daar dus ook voor mij niet veel te doen is, hebben we besloten dat ik maandag op de school begin bij de 'maternelle' (= kleuterklas). Maar deze week heb ik dus moeten zien overleven op het polikliniekje. Het is wel groter dan bij SOS met een laboratorium, twee opnamekamers, twee consultatie kamers, een verbindkamer en een ruimte waar injecties worden gegeven, maar er komen niet zoveel patiënten in deze periode. De patiënten die langskwamen hadden wel wat ergere klachten dan bij SOS, zou kwam er een jongetje langs met een snijwond aan zijn hand, omdat hij een zak bonbons had gestolen, had de verkoopster iets van een mes gepakt en hem daarmee gesneden, zodat hij als hij die wond ziet zich weer bedenkt om ooit weer wat te stelen. Vervolgens heeft zijn moeder hem toen op zijn hoofdgeslagen, dus hij had ook allemaal builen en een dicht oog, en een jongetje met verbrandde handjes, omdat hij daarmee in de hete pâte had gezeten, alle jongens blijken in Bénin te worden besneden en 2jongens kwamen langs om de wond te reinigen en opnieuw te verbinden en tenslotte is vrijdag een babytje overleden aan paludisme, infectie en anémie. De moeder was te laat naar het ziekenhuis gekomen, om hem nog te kunnen helpen. Maar de ouders hadden geen geld om eerder naar het ziekenhuis te kunnen gaan, want als je hier het niet kunt betalen, willen ze je ook niet helpen. Enkele werknemers hebben nu voor zijn behandeling betaald, maar het mocht niet meer baten. Dus hier kan ik wel wat meer leren, maar aangezien ik echt iets wil doen, kies ik er toch voor om maandag op het schooltje te beginnen. Gister was er dan een herdenkings ceremonie voor de doden bij de familie Behanzin. Elk jaar wordt dit gevierd op 25januari, en als deze dag niet in het weekend valt dan een dag in het weekend erop volgend, en men komt dan met de hele familie samen om eten en drinken aan de doden te geven. Tijdens de ceremonie wordt er een beetje alcohol op de grafstenen geschonken en wat eten erop neergelegd, maar het meeste wordt erna zelf opgegeten en gedronken.

Verder is zondag de African Cup begonnen, en aangezien we maar één kanaal bij mijn gastfamilie hebben, betekent dit elke avond voetbal kijken (nou geen probleem). Bénin had zich wel weten zien plaatsen, maar had een poule des doods geloot met Nigeria, Mali en Ivoorkust. En helaas een stunt zit er niet meer in, want Bénin heeft zijn eerste twee wedstrijden verloren en die tegen Nigeria is alleen nog maar voor de statistieken.

Nou zo ben ik wel weer aardig bijgepraat. De foto's laten nog op zich wachten, want helaas in dit internetcafé is geen mogelijkheid om die op internet te zetten.

XxxxXxxxx

  • 27 Januari 2008 - 17:48

    Folkje,Doetsje,Anke:

    He Sietske
    Heftig, wat je daar allemaal beleefd!
    We zijn benieuwd naar de foto's!
    groetjes.....

  • 28 Januari 2008 - 15:51

    Nienke :

    zondag elkaar niet via de telefoon gesproken, dus maar even een reactie. Ik ben weer terug in Nederland en ben vandaag alweer naar school geweest. Heb nog niet zoveel van de Africa Cup gezien, maar Benin ligt er dus uit. Jammer. Heerenveen doet het maar goed. Mensen beginnen al over het kampioenschap te praten (beetje onzin, maar wel grappig). Veel plezier op je nieuwe werkplek en in je gastgezin en tot horens,
    Nienke

  • 29 Januari 2008 - 12:04

    Hendry:

    Hallo Sietske
    Wat zonde dat je het vodou festival niet hebt meegemaakt, frustrerend. Hoop dat je ondertussen wat te doen hebt gekregen wat werken betreft. Groetjes

  • 29 Januari 2008 - 13:11

    Diny:

    Heey meid..
    Ik heb weer genoten van je verhaal. Je maakt toch egt wel dingen mee.. Ben benieuwd naar fotos enz!
    Nog veel plezier komende twee maanden.. Heb wel zin in om je straks weer terug te zien en alles nog eens aan te horen.
    Veel liefs,

    Diny

  • 29 Januari 2008 - 14:35

    Yfke:

    Heey Sietske!
    Leuk om weer een verhaal te lezen. Cool dat je bij een 'koninklijke' familie in huis zit! Ik hoop dat je later wat meer te doen krijgt daar.
    Ik kijk uit naar de foto's!
    Liefs Yfke

  • 30 Januari 2008 - 08:56

    Dieuwke:

    heey sietske wat leuk dat jij helemaal daar in afrika zit! een hele ervaring zo te lezen! ik zal nu even je fotos bekijken, veel succes daar nog!
    ik vind het erg knap van je!

    groetjes

  • 31 Januari 2008 - 12:26

    Nannette:

    Ey Sietske,
    Leuk werr wat te horen. Fijn dat je gastgezin je gelijk op sleeptouw heeft genomen, dat scheelt weer. Wat is het trouwens toch met dat weinig-te doen hebben. Schiet niet op he, je vraagt je af wat die mensen daar dan de hele dag doen (bon assis! :P) Maargoed, hoop dat je in het kleuterklasje wel wat creatieve dingen kan uitvoeren!
    Hier in NL alles nog steeds zijn gangetje; ga vanaaf met Merlin naar de motorbeurs, ons even vergapen aan al het mooie spul. Verder ben ik aangenomen als psycholoog bij een revalidatiecentrum voor een aantal uurtjes; ik ben dus van de straat en heel blij ;)
    Jammer dat het met de foto's nie lukt, hopelijk binnenkort dan. Veel plezier met de koningen, de musea etc
    liefs

  • 11 Februari 2008 - 16:44

    Heit:

    Hallo meid, alles nog goed daar? Even een klein babbeltje uit Veenwouden.
    Ik ben zaterdag met Nienke naar de beurs in Zutphen geweest en daarna doorgegaan naar Eindhoven, voor de match tussen PSV - Heerenveen. Het was een schitterende wedstrijd met een eindstand van 1-1. Waar beide partijen tevreden mee waren. Wij staan nu op de 2e plaats, omdat Ajax verloor.
    Ik heb Arnoud de spullen meegegeven en het geld voor het weeshuis en nog wat zakcentjes voor jou. Zaterdag gaan wij met een ploeg van 29 mensen naar Almelo.
    Onze Nienke is BOB.Als je thuis komt heb je samen met jou zus een autootje ter beschikking. Dit was mijn verhaal. Ik wens je nog fijne maanden toe en nog een
    dikke tut van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 52204

Voorgaande reizen:

06 December 2013 - 26 Oktober 2014

coschappen in Tanzania

28 Augustus 2011 - 14 Oktober 2011

Canada 2011

04 Mei 2008 - 13 Juli 2008

Vakantiewerk Spanje

06 Oktober 2007 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: